|
Názov projektu:
„ Nové kompetencie učiteľa a žiaka
pre zjednotenú Európu“.
Účastníci:
vyučujúce odborných predmetov - Ing.
Darina Kubičárová
Ing. Vladimíra
Siváková
Ing. Janka Šimáčková Cieľ: - realizovať myšlienky milénia, -
zvýšiť
kompetencie učiteľa z hľadiska výberu učiva, jeho didaktického
spracovanie a riadenia procesu učenia sa žiaka, -
včleniť
do celého procesu vyučovania osvojenie si kľúčových zručností žiaka
definovaných Miléniom a následne
prispôsobiť obsah a metódy vyučovania tomuto cieľu.
Etapy: · jazyková , odborná a pedagogická príprava · výber pedagogických dokumentov použitých pri realizácií projektu · pobyt -výmena v partnerskej škole · vypracovanie vyučovacieho projektu · overenie vytvoreného materiálu · vyhodnotenie a prezentácia výsledkov V dňoch 20.10.-3.11.2004 sa odborné učiteľky zúčastnili výmenného pobytu v partnerskej holandskej škole „ School for Fashion, Management and Textiles, Expertex v Enschede. Táto odborná vzdelávacia inštitúcia má podobnú stratégiu a poslanie. Výmena
sa uskutočnila v rámci projektu Leonardo da Vinci s názvom „
Nové kompetencie učiteľa a žiaka pre zjednotenú Európu“. Cieľom výmeny bolo realizovať myšlienky Milénia- keďže chceme byť novou a kvalitnou školou pripravujúcou žiakov pre život a prácu v Európe snažíme sa zvyšovať kvalitu odborného vzdelávania s kvalitnými učiteľmi schopnými zdokonaľovať sa, prijímať nové myšlienky a inovovať metódy a formy vyučovania. Iba cez rozvoj svojich osobných a profesionálnych kompetencií sú schopní rozvíjať aj osobnosť žiaka. Preto máme na našej škole vypracovaný projekt „Hodnotenie a rozvoj zamestnancov školy“, ktorého súčasťou je povinnosť učiteľa vypracovať vlastný osobný rozvoj na najbližšie 4 roky. Navrhovaný projekt je tak v súlade s rozvojovou stratégiou školy. Zámerom
projektu je nový žiak pripravovaný pre reálne potreby trhu práce a života
vôbec. Výstupy: Účasťou na projekte - výmene - sme mali možnosť vymeniť si skúsenosti s tvorbou a realizáciou vyučovacieho projektu s partnerom v zahraničí, porovnať pedagogické dokumenty, metódy a formy vyučovania a stupeň integrácie odborných predmetov. Na základe pozorovania a konzultácií v partnerskej škole sme začali pracovať na vyučovacom projekte, ktorý zrealizujeme v školskom roku 2004/2005 v podmienkach našej školy. Prínosom sú získané skúsenosti s moderným vyučovacím procesom v zahraničí a ich aplikácia vo vzdelávacom procese v našej škole. Vytvorí sa tak priestor pre zvýšenie kvality odbornej prípravy žiakov. Počas pobytu sme
vyhotovili videozáznam a fotodokumentáciu. Klady
a nedostatky: Skúsenosti
z výmenného pobytu sú iba kladné: -
úloha učiteľa v procese vyučovania, -
spôsob komunikácie učiteľ→žiak, žiak→učiteľ, -
prístup zo strany partnerskej školy, -
ochota a prístup ľudí, -
používanie techniky v procese vyučovania, -
motivácia žiakov, -
vytváranie a používanie učebných textov, -
atmosféra v škole, -
získavanie kľúčových zručností a vedomostí, -
porovnávanie pracovných materiálov, -
spolupráca odevných škôl v Holandsku, -
sprístupnenie informácií, -
metódy a formy vyučovania. |
|